wtorek, 20 listopada 2012

Badania psychologiczne i ich ewolucja



Ewolucja badań psychologicznych 
Wpływ nauk przyrodnicznych na programy badawcze psychologów:
  • Początek XIX wieku - psychologia filozoficzna poddana poważnej weryfikacji empirycznej: powstaje nowa jakościowo dyscyplina - psychologia.
  • Przekształca się w naukę przyrodniczą uprawianą na wzór fizjologii (dysponuje danymi nt. budowy mózgu i procesów nerwowych).
  • Istotny wpływ: anatomów, neurofizjologów, fizjologów, biologów i fizyków, a także astronomów.
Wpływ neurologów i neuroanatomów:
  1. Gall, XVIII/XIX w.: Teoria lokalizacji czynności psychicznych w mózgu (28 pól mózu zróżnicowanych funkcjonalnie)
  2. Domysły: np. frenologia (budowa czaszki mówi o charakterystyce funkcji psychicznych - różne talenty i zdolności u różnych ludzi rozwijają sie w rózny sposób, co ma swoje odzwierciedlenie również w anatomicznych rozmiarach odpowiedniego ośrodka korowego). Brak naukowości.
  3. Broca: odkrycie ruchowego ośrodka mowy. Badał pacjentów z uszkodzonym mózgiem. Utrate umiejętności posługiwania się językiem nazywamy afazją Broki.
  4. Bastian: odkrycie ośrodka pamięci wzrokowej.
  5. Wernicke: odkrycie ośrodka rozumienia mowy.
  6. Munk: ośrodki wzroku i słuchu.
  7. Exner: ośrodek agrafii.
  8. Betz: komórki piramidalne.
Na skutek powyższych odkryć powstała psychomorfologiczna koncepcja mózgu - założenia:
  1. mózg jest zróznicowany w swojej budowie i funkcjach
  2. mózg jest konglomentarem (skupiskiem) ośrodków mózgowych
  3. są one funkcjonalnie nie zależne
  4. istnieje odpowiedniość struktury mózgu i struktury psychiki. Ta ostatnia jest sumą odrębnych zdolności i funkcji.
Bell, XIX w.: powyższa koncepcja ułatwia odkrycie sensorycznych włókien nerwowych (afferentnych) i ruchowych (efferentnych): skoro istnieją specyficzne, niezależne od innych wrażenia - muszą istnieć zróżnicowane włókna nerwowe. To prawo Bella-Megendiego -> Spory pomiędzy zwolennikami atomizmu a myslenia całościowego.
Flourens: teoria antylokalizacyjna - badania kręgowców dowiodły, że kora, podkora i móźdzek spełniają różne fukncje, ale poszczególne partie mózgu funkcjonują jako nierozłączna całość.
Jackson: teoria wielopoziomowej organizacji mózgu - poszczególne fukcje psychiczne są regulowane na wielu poziomach. Hierarchicznie wyższe ośrodki są skroniowo-ciemieniowe.
WNIOSEK:
  • Teorie funkcjonowania mózgu wyznaczały kierunki eksporacji poznawczych.
  • Psychologia zorientowana na osiągnięcia neurologii i anatomii skłaniała sie ku materializmowi. Do dzisiaj widać te wpływy, np. historia relacji S-R wywodzi się z neurologicznych studiów nad tkanką nerwową.
Wpływ fizjologów: dyskusja nt. odruchów
  1. Hall: eksperymenty neurofizjologiczne - teoria trójfunkcjonalnego zróżnicowania układu nerwowego: ruchy dowolne (świadome u człowieka) zależą od:
- uwarunkowań psychicznych i pracy kory mózgowej - czynności serca, układu oddechowego - rdzenia przedłużonego
Regulacja witalna sprowadza się do zasady łuku odruchowego (mechaniczna regulacja) -> powstawe spór nt. istoty odruchu.
B. Muller: zakwestionował radyklanie mechanistyczny pogląd Halla - wielu odruchom towarzyszą doznania psychiczne, a wola kieruje wieloma czynnikami.

C. Pfluger: odruch nie jest mechaniczny, ale stanowi narzędzie przystosowania: podlega ogólniejszym prawom regulującym funkcjonowanie mózgu

Psychofizyka i formułowanie ogólnych praw:
  1. Webber: dwa obszary zainteresowań:
- wrażliwość zmysłowa: dwa podrażnienia skóry w punktach położonych blisko siebie, są odczuwalne jako jedno. Zdolność różnicowania takiego podrażnienia jest różna dla różnych rejonów skóry, np. plecy a język - tu więcej zakończeń nerwowych, stąd większa wrażliwość. pobudzenie jest opracowywane przez mózg (tworzą się wyobrażenia czsowo-przestrzenne).
- intensywność podniety a siła doznania zmysłowego: eksperymentalnie określał wielkość bodźca na podtawie subiektywnych wrażeń. istnieją różnice we wrażliwość. Wielkość przyrostu siły bodźca wywołującego ledwie dostrzegalną różnicę nie ejst wielkością stałą (np. przy podnoszeniu przedmiotów ciężkich i lekkich).
WNIOSEK:
Prawo Webera: pokazanie zalezności zjawisk psychicznych od fizycznych.
Eksperymenty uświadomily istnienie pewnych ogólnych prawidłowości.
B. Fechner: to co się dzieje pomiędzy ciałek a psychiką do się odpisać matematycznie.
-postulat pomiaru pośredniego zjawisk psychicznych: mierząc podmietę (bodziec) można precyzyjnie określić w kategoriach liczbowych wielkość przeżycia
WNIOSEK:
Jeśli zmianom wielkości podniet (bodźców) fizycznych towarzyszą zmiany wielkości doznań zmysłowych, to oba procesy dzieją się równolegle -> idea paralelizmu psychofizycznego (można pośrednio mierzyć doznania psychiczne poprzez pomiar podniety).
Od tego czasu starcia dwóch orientacji:
- Idealistycznej (np. March) - fakty świadomości i fakty fizyczne stanowią jedno i to samo subiektyne doświadczenie
- Materialistycznej - istnieje ścisły związek przyczynowy pomiędzy działającymi bodźcami świata zewnętrznego a subiektywnymi przeżyciami
Do dzisiaj oba stanowiska wywołują chęć weryfikacji empirycznej (np. Hebb, Delgado)

Czas reakcji a astronomia:
Astronomowie - badali ruchy gwiazd i odkryli problem psychologiczny. Ustalali dokładny czas przejścia gwiazdy przez linie południka zerowego: czas rozpoczęcia i zakończenia. Okazało się, że różnica notowań tego zjawiska była niezależna od woli obserwatora i występuje pomiędzy zapisami różnych osób: odkryto różnice indywidulane w formie doznań zmysłowych.
Helmholtz: czas przewodnictwa nerwowego to ok. 2m/s.
Wpływ biologów:
  • Darwin: O pochodzeniu gatunków. Badanie i opis relacji organizm-środowisko.
  • Pojęcie adaptacji: postawowym dążeniem organizmów jest adaptacja do środowiska.
  • Teoria ewolucji: organizm zmienia się, podlega procesowi ewolucji: giną osobnicy o gorszych cechach biologicznych, a trwają ci o lepszych.
  • Cechy pozytywne (zarówno fizyczne jak i psychiczne) sądziedziczone i utwalają się w kolejnych pokoleniach..
  • Organizm należy badać jako całośćm bo tak przystosowuje się do środowiska.
  • Psychika - instrumentem przystosowania. Intelekt zastępuje u człowieka instynkty typowe dla organizmów nieższego poziomu rozwoju ewolucyjnego.


Wpływ wiedzy lekarskiej
Problem dziedziczności, przekazu doświadczeń indywidulanych.
  1. Hipokrates, Galen: pojęcie temperamentu i problem osobowości.
  2. Wpływ na rozwój psychologii osobowości i klinicznej.
  3. Mesmer (fizyk i lekarz XVIII/XIX): samopoczucie człowieka zależy od tego jakie fluidy kosmiczne przenikają jego ciało. Prądy magnetyczne przenikają ciało i oddziaływują na psychikę. Magnesem zaczął leczyć psychonerwice - efekt sugestii.
  4. Pod wływem mesmeryzmu zajęto się hipnozą.
  5. Eliotson i Esdaile: operacje przeprowadzone pod hipnozą zmniejszają uczucie bólu i spada śmiertelność.
WNIOSKI:
Badania lekarzy przyczyniły się do rozwoju psychologii osobowości i motywacji.
Pojęcie świadomości - zbyt wąskie dla zrozumienia przeżyć i zachowań człowieka.

WNIOSKI OGÓLNE:
  • W II poł. XIX w. psychologia rozwijała się bardzo żywiołowo ze względu na zapotrzebowanie praktyki społecznej oraz wielu innych dziedzin nauki
  • Była dziedziną niejednolitą
  • Brakowało spójnej interpretacji zachowań ludzkich

    Źródła: materiały z wykładów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz