RÓŻNICE W FUNKCJONOWANIU UKŁADU NERWOWEGO U KOBIET I MĘŻCZYZN I ICH PODŁOŻE BIOLOGICZNE
KOBIETY - co im przypisujemy:
- większa zdolność magazynowania informacji nieistotnych i przypadkowych
- mniej wyraźnie określony podział funkcji między prawą [P] i lewą [L] półkulą [P] - obie biorą udział w czynnościach werbalnych i wizualnych
- skupienie ośrodków językowych (gramatyka, ortografia, fonetyka) z przodu LP - większe zdolności językowe, szybciej i łatwiej uczą się czytać (także z powodu większych zdolności słuchowych)
- lepiej rozwiązują testy słowne, preferują komunikację werbalną
- gorsza orientacja przestrzenna z powodu większego rozproszenia ośrodków
- lepsza intuicja - wskutek lepszej komunikacji między ośrodkami werbalnymi i wzrokowymi - proporcjonalnie większe ciało modzelowate
- łatwość w wyrażaniu uczuć - lepsze połączenie między ośrodkami emocji (PP i LP) i ośrodkami mowy; stąd większa trudność w oddzieleniu emocji od rozumowania
- w dzieciństwie preferują zabawy oparte na relacjach międzyludzkich
- w szkole uczą się w oparciu o technikę: "ja mówię - ty słuchasz"
- u nastolatek zmniejsza się znaczenie osiągnięć szkolnych i motywacja do nich
- preferują zawody, wiążące się z interakcjami między-ludzkimi
- silniejsze wahania i zmiany nastroju w cyklu miesiączkowym pod wpływem hormonów estrogenu- zwiększają aktywność neuronów co prowadzi do większego ożywienia i wydolności umysłowej oraz wrażliwości zmysłowej w fazie pęcherzykowej. Progesteron - zmniejsza przepływ krwi w mózgu i metabolizm neuronów co powoduje większą ospałość i męczliwość, także spadek libido i pewną stabilizację emocjonalną w fazie poowulacyjnej. Zespół napięcia przedmiesiączkowego objawiający się zwykle "huśtawką nastrojów" wywołany jest spadkiem stężenia estrogenu i progesteronu
MĘŻCZYŹNI- co im przypisujemy:
- pamiętają informacje gdy są powiązane ze sobą
- mózg bardziej wyspecjalizowany: Prawa półkula (PP) - umiejętności przestrzenne Lewa półkula (LP) - umiejętności językowe
- rozproszenie ośrodków odpowiedzialnych za gramatykę, ortografię i fonetykę z przodu i z tyłu LP - gorsze zdolności językowe, większe trudności z gramatyką i ortografią, częstsze dysleksje
- lepiej radzą sobie w testach wymagających umiejętności wzrokowo-przestrzennych
- lepsza orientacja przestrzenna dzięki bardziej wyodrębnionemu obszarowi w mózgu
- słabsza intuicja wskutek gorszego łączenia informacji wzrokowych i werbalnych (?)
- trudność w wyrażaniu uczuć z powodu ograniczonego przepływu informacji między ośrodkami emocji w PP a ośrodkami werbalnymi w LP; większa zdolność do "chłodnej", rzeczowej analizy sytuacji
- preferują zabawy związane ze światem przedmiotów i jego przekształcaniem
- preferują samodzielne dociekania i rozwiązywanie zadań
- z wiekiem rośnie znaczenie osiągnięć szkolnych i motywacja do nich
- preferują zawody, w których dominują czynności mechaniczne lub działalność teoretyczna
- brak cyklicznych zmian emocjonalnych, ogólnie słabsza emocjonalność w porównaniu z kobietami a jej rysem charakterystycznym jest agresywność uwarunkowana działaniem testosteronu (T) na męski mózg, zwłaszcza w okresie dojrzewania. Z tego wynika silna tendencja do rywalizacji, dominacji i rozwiązań siłowych, a także za-chowań przestępczych. T potęguje umiejętności wzrokowo- przestrzenne, pobudza mózg, ułatwia koncentrację i zwiększa jego odporność na zmęczenie i znużenie.
opracowane. na podstawie książki A. Moir, D. Jessel - Płeć mózgu, PIW 1993
A teraz mózg kobiety i mężczyzny na wesoło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz