Wcześniactwo nie jest już traktowane jedynie w kategoriach ryzyka
biologicznego.
Celem interwencji psychologicznej w
szpitalu jest niwelowanie u ograniczanie psychologicznych skutków traumatycznego
wydarzenia jakim były przedwczesne narodziny oraz umożliwienie wcześniakom
normalnego rozwoju.
WCZEŚNIACTWO A ROZWÓJ DZIECKA \
Rozpatrywanie
jedynie w kategorii traumy biologicznej.(William Little, Pasamanick i
Knobloch).XIX – XX w.
Komplikacje okołoporodowe mogą doprowadzić do uszkodzenia mózgu, zaburzeń
zachowania i przystosowania, upośledzenia umysłowego, mózgowego porażenia
dziecięcego a nawet do śmierci.
Powstawanie programów interwencji, które polegają na ćwiczeniu
„zagrożonych” funkcji bez uwzględnienia całości funkcjonowania
dziecka(kontekstów: społecznego, kulturowego i rodzinnego).
Skutki wcześniactwa dla rozwoju można przewidzieć gdy uwzględni się wkład
środowiska społecznego, w którym dziecko jest wychowywane.
Rozwój jest procesem otwartym tzn., że zmiana jest możliwa w każdym
momencie. Dziecko aktywnie wpływa na swoje otoczenie, a otoczenie wpływa na
nie więc rozwój jest wynikiem nieustannych, dynamicznych interakcji dziecka
i doświadczeń dostarczanych mu przez rodzinę i kontekst społeczny oraz
doświadczeń na które ma ono wpływ.
Synaktywna teoria rozwoju – (H. Als) punkt wyjścia dla opracowania jednego z pierwszych programów wczesnej
interwencji dla wcześniaków w warunkach szpitalnych tzw. „Programu
zindywidualizowanej, rozwojowej oceny i opieki nad noworodkiem”.
Rozwój zawsze odbywa się w kontekście relacji i poprzez relacje
międzyludzkie. Dziecko od początku aktywnie organizuje swój rozwój.
„dziecko wyobrażone” - fantazje matki na temat dziecka pomiędzy 4 a 7
miesiącem ciąży. Zanikają by matka mogła je przyjąć w otwarty sposób bez
oczekiwań.
(Szczególnie niebezpieczne jak się rodzi wcześniak bo jest duża różnica między
wyobrażeniami a narodzonym dzieckiem. Sytuację pogarsza często zły stan
dziecka.)
PRZYWIĄZANIE
Z jednej strony rodzice wcześniaka mogą stać się niedostępni w interakcjach
z dzieckiem(problem dziecka wyobrażonego, powstawanie mechanizmów obronnych),
może nie zaistnieć możliwość dostrojenia się matki z dzieckiem – model
zdezorganizowany.
Przy odpowiednim wsparciu możliwe jest wykształcenie bezpiecznego wzorca
przywiązania.
Interwencja psychologiczna w warunkach oddziału dla
wcześniaków
To zaplanowane, odbywające się w ramach kontaktu klinicznego,
ukierunkowane na rodziców, dziecko bądź personel działanie psychologa.
Cele interwencji:
– zapobieganie zaburzeniom rozwoju psychiki
dziecka,
– niwelowanie lub ograniczanie psychologicznych
skutków przedwczesnych narodzin dziecka,
– wspieranie wysiłków własnych dziecka i rodziny,
by skompensować wcześniejsze skutki traumy biologicznej,
– umożliwienie dziecku realizacji jego potencjału
rozwojowego.
Dodatkowo interwencja taka powinna być zorientowana na
rodzinę, co oznacza przyjęcie następujących założeń:
– ekspertem w sprawach dziecka jest rodzina i to
ona podejmuje decyzję (szczególnie ważne w warunkach oddziału szpitalnego),
– rodzina jest stałym elementem życia dziecka, a
profesjonaliści uczestniczą w nim tylko tymczasowo,
– b. ważne jest rozpoznanie celów i priorytetów
rodziny w zakresie udzielanej interwencji
– rodzina ma prawo do wyboru intensywności
własnego zaangażowania w procesie interwencji
– podstawą skuteczności jest oparta na zaufaniu i
współpracy relacja między rodzicami a profesjonalistami,
– podczas interwencji trzeba uwzględnić i szanować
różnice w zakresie systemu wartości rodziców, religii, przekonań czy procesów
radzenia sobie.
Założenia dotyczące rozwoju dziecka:
Głównym celem interwencji na oddziale dla wcześniaków jest
stwarzanie im optymalnych warunków do rozwoju psychiki poprzez wspieranie
relacji rodzice-dziecko i zapobieganiu zaburzeniom w tym zakresie!
Zakres działań psychologa:
– pomoc w przepracowaniu traumatycznych
przeżyć rodziców; odbarczenie z poczucia
winy, towarzyszenie rodzicom w przyzwyczajaniu się do trudnej sytuacji
(fundamentalne znaczenie, gdyż urodzenie wcześniaka wiąże się z ogromną traumą, dodatkowo niepewność jutra, możliwość wystąpienia
zaburzeń rozwojowych u dziecka i innych powikłań - to wręcz odczuwanie żałoby)
– wspieranie wczesnych interakcji rodzice –
dziecko, pomoc w odczytywaniu sygnałów dziecka, stopniowe powierzanie rodzicom
coraz większego obszaru kompetencji, pomoc matce w wypadku gdy po urodzeniu
wcześniaka skonfrontowała się ona ze swoimi wcześniejszymi traumatycznymi
doświadczeniami (Kmita 2003).
Interakcje rodzic-dziecko.
Badania K. Minde i jej współpracowników na temat matek
chorych wcześniaków:
·
matki te w odróżnieniu od matek dzieci zdrowych,
wyraźnie różnią się pod względem zachowania w interakcjach z dzieckiem: mniej je dotykają i mniej się do niego
uśmiechają.
·
Matki dzieci, których ciężki stan trwał nie
dłużej niż 17 dni szybko wracaly do „typowego” wzorca interakcji, natomiast
matki dzieci, których życie było zagrożone przed dlużej niż 35 dni jeszcze
przez wiele miesięcy zachowywały się tak jakby dziecko było bardzo chore.
Interakcja pomiędzy dzieckiem i rodzicem jest bardzo ważna,
a wcześniak jest bardzo szczególnym partnerem interakcji. Zdarza się, że wcześniaki mają zmienioną
wrażliwość na bodźce, co w sposób zasadniczy rzutuje na ich funkcjonowanie w
interakcjach społecznych.
CEL INTERWENCJI PSYCHOLOGICZNEJ w szpitalu: funkcjonowanie
refleksyjne rodzicow. Można go osiągnąć pomagając rodzicom w przepracowaniu
traumatycznych doswiadczen związanych z wcześniactwem, jak również umiejętnie
wspierając ich interakcje z dzieckiem.
Relacje
dziecko-personel i rodzina-personel
Rola psychologa: dbałość o to, by relacje pomiedzy
personelem a dzieckiem i rodzicamistanowily kontekst sprzyjający prawidłowemu
rozwojowi psychiki.
Podstawowe problemy:
·
Większość interakcji rodziców na oddziale to
interakcje z personelem medycznym, a nie psychologiem
·
Personelu najczęściej nikt nie uczył w zakresie
komunikowania się z osobami znajdującymi się w trudnych sytuacjach
·
Reakcje rodziców, zrozumiale dla psychologa, dla
lekarza czy pielęgniarki mogą być odbierane jako brak szacunku czy agresja (np.
pytania jak działa respirator, czy zadawanie tych samych pytań).
Źródła: G. Kmita- fragment ".Kmita G., Kaczmarek T. (red). (2004). Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną"
Jeśli ktoś chciałby porozmawiać na temat wcześniactwa lub po prostu odezwać się do rodziców innych wcześniaków to zapraszam na forum :adres: http://wczesniaczek.pl
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem bardzo ważna sprawą jest czasami po prostu udać się do gabinetu psychologa. Jestem zdania, że świetnym miejscem jest na pewno https://psycholog-ms.pl/ gdzie ja za każdym razem jestem w stanie uzyskać odpowiedź na nurtujące mnie pytania.
OdpowiedzUsuń